דף הבית » מאמרים » הסכמה מדעת לטיפול רפואי

הסכמה מדעת לטיפול רפואי

ב' נכנסה אל חדר הניתוח על מנת לעבור הוצאת גידול שפיר מהרחם, לפני הכניסה לניתוח אמר לה המנתח כלאחר יד כי במידה והגידול השפיר גדול יותר, יתכן ויאלצו להוציא לה את הרחם. מזועזעת מהאפשרות שתילקח ממנה היכולת להביא ילדים לעולם, ביקשה ב' לדעת יותר אודות הפרוצדורה והאפשרויות החלופיות. אולם הרופא ביטל את דבריה ולא רצה להרחיב היות והסיכוי לכך קטן מאוד. בסופו של דבר הוציאו הרופאים את הרחם, מבלי שב' נתנה הסכמה מודעת לטיפול וקיבלה את כל המידע.
חשוב שתדעו:
כל טיפול או פרוצדורה רפואית כרוכה בהסכמה מדעת לטיפול רפואי. המטופל חייב לדעת בדיוק במה כרוך הטיפול, מהן ההשלכות, האופציות העומדות בפניו ולמעשה לקבל את כל המידע הרפואי ולא פחות חשוב, לתת את הסכמתו להליך.
כאשר בודקים האם ניתנה הסכמה מדעת לטיפול רפואי, יש לבחון:
  • האם המטופל הבין על מה הוא חותם?, או במילים אחרות, האם במעמד החתימה סיפק לו הגורם המטפל הסבר מובן ומקיף אודות הפרוצדורה הרפואית. המידע חייב להינתן על ידי הגורם המטפל, מנתח או רופא ולא כלאחר יד, על ידי מזכירה או אפילו אחות.
  • האם המטופל היה במצב קוגניטיבי המאפשר לו לחתום. מטופל שנמצא תחת כאבים, טשטוש, בלבול או כל מצב אחר אשר מעמיד בסכנה את יכולתו לקבל החלטה צלולה והגיונית, מחייב את הרופא לנקוט משנה זהירות, על מנת להבטיח שאכן ניתנה מצד המטופל הסכמה מודעת לטיפול רפואי.
  • האם נעשתה פעולת שכנוע או מניפולציה, על מנת להשפיע על החלטתו של המטופל? האם ניתנו הבטחות שיכולות להטות את הכף?
הסכמה מדעת מטרתה לשמור על זכויותיו של החולה, ועל זכותו להחליט אודות הליכים רפואיים שיעשו לו, תוך שיקול דעת ושקלול כל המשתנים. דיאלוג ישיר זה מצמצם את אי הוודאות לגבי הפרוצדורה הרפואית וגם מאפשר לחולה לקבל חוות דעת שנייה במידה והוא מרגיש שזה נכון .
המטופל לא רק להבין, אלא גם להגיב, בדרך שמעידה על הסכמתו.
ליורי הוסבר ההליך הרפואי שהוא עומד לעבור בחדר הניתוח, אולם לאורך כל ההסבר, שאל יורי, "מה, מה, מה" מלמל ברוסית וניכר שאין הוא מבין את כל המילים היות והשפה מסובכת לו מדי. האם ניתן פה ההסבר המתבקש? כן. האם בכך שיורי חתם על הטופס ניתנה הסכמה מדעת לטיפול הרפואי? בהחלט לא.
ההסבר הנלווה חייב להיות ברור ולכלול בתוכו הסברים וחלופות רפואיות קיימות, כולל סיכונים אפשריים. הגורם הנותן את ההסבר חייב לוודא שהמטופל אכן מבין את ההסבר ואסור לו להתעלם מסימנים של חוסר הבנה, רק על מנת לזרז את התהליך.
מטופל שלא שואל שאלות או נראה שאין הוא מקשיב באמת, מטופל שלא קורא את טופס ההסכמה, מטופל שנראה שלא מבין עד הסוף את ההסבר, מטופל שלא נותן אפילו הסכמה בע"פ, מטופל שלא מסכים שיכינו אותו לניתוח, למרות שכביכול נתן את הסכמתו. הם מטופלים שסביר להניח שלא מימשו את זכותם להסכמה מדעת.
רוצים לדעת יותר אודות הסכמה מדעת לטיפול רפואי? מרגישים שנגרם לכם נזק כתוצאה מכך ?
משרד גוטרמן, המתמחה בייצוג רשלנות רפואית, ישמח לעמוד לרשותכם.
פנו אלינו לבדיקת כדאיות תביעה !!!

לקבלת ייעוץ ראשוני ע"י עורך דין לרשלנות רפואית בתל אביב, צרו קשר

טלפון 050-9695518 | מייל office@gutterman.org

דילוג לתוכן